Utan några krusiduller

Det eleganta huset straxt utanför Sao Paulo är en lektion i estetik. Inredning och arkitektur harmonierar och de skjutbara glasdörrarna i fasaden bjuder in naturen på ett mirakulöst sätt.

Huset som ritats av Arthur de Mattos Casas inger ett svävande intryck där det står som en kub placerad i grönskan. Den nätta stålkontruktionen har en elegant utformning med stora glaspartier runt om husfasaden. Totalupplevelsen är att huset helt är befriat från onödiga detaljer och avskalat till sin renaste funktion. De glasade partierna skänker en närvaro av naturen.

Mitt i ett grönskande, privat bostadsområde utanför Sao Paulo står den magnifika “Casa do Vidro” – glashuset. Ritat av den brasilianske inredningsdesignern och arkitekten Arthur de Mattos Casas, var hemmet beställt av en kvinna som skilt sig och längtade efter en rejäl förändring. Med en övervåning och ett tak som nästan ser ut att sväva ovanför grundvåningen, utstrålar detta hus en strukturell lätthet precis som om arkitekten ville göra konstruktionen osynlig.

Det var ingen enkel uppgift. När man ser huset i sin helhet kan många viktiga detaljer först passera obemärkta.

Många lägger nog inte märke till alla de krävande tekniska detaljerna som var viktiga för husets design som är baserad på arkitektens mångåriga erfarenhet. Arthur tog sin examen på McKenzie School of Architecture and Urbanism i Sao Paulo år 1983, och blev inom några år välkänd för sin “less is more”-design. När han var ung fyllde han sina skolböcker med skisser och redan som 12-åring designade han sitt första 3D-projekt, nämligen ett helt våningsplan. Han började jobba inom inredningsdesign men släppte aldrig sitt mål – att öppna en egen arkitektbyrå.

Vägen dit var inte spikrak men allteftersom började hans moderna verk dyka upp i arkitekttidskrifter och kort därefter följde hittade han ett lyckat sätt att förena sin inredningsdesign med arkitektur.

Arthur var en stor beundrare av Bauhaus och Le Corbusier och han anser att Tadao Ando och Gleen Murcut är genier inom samtida arkitektur. Med kontor i Sao Paulo och New York, och projekt i bland annat Paris och Tokyo, kallar han sig för en renässansdesigner. Han älskar att designa allt från bestick till möbler och byggnader.

Hans verk är fria från överflödiga detaljer, och det är också ett av hans största kännetecken.

En stor utmaning när det gällde detta hus var att designa en bostad med en smidig övergång mellan in – och utsidan. Trots att husets ägare lever ensam ville hon gärna ha mycket utrymme där hon skulle kunna bjuda hem familj och vänner. Arthur använde sig av en metallstruktur för att skapa en elegant siluett och bygga upp hemmets “piece de resistance” , dvs det stora vardagsrummet, där en automatiserad skjutdörr med dubbel höjd förenar rummet med trädgården, och fungerar samtidigt som ett skydd för utematsalen.

Resultatet blev ett 450 kvm stort rum med oavbrutet flöde mellan köket, vardagsrummet, matsalen och trädgården, som alla är sammanlänkade.

Arthur integrerade samtidigt sovrumssviterna – som var stängda utrymmen – med det nästan helt öppna vardagsrummet. Detta skapade en ovanlig kontrast mellan ljus och mörker. Skjutdörrar finns lite överallt i hemmet och gör det möjligt att separera olika utrymmen om man så önskar. Metallstrukturen, som också är väldigt ovanlig i Brasilien, var dessutom praktisk och ledde till att konstruktionstiden kortades till endast tio månader. Några av hemmets mer ovanliga rum är massagerummet och krukmakarverkstaden i källaren. Istället för en vanlig utomhuspool byggde man en ”ofurô”, det vill saga ett badkar i japansk stil, som är mer passande för det mildare klimatet i Sao Paulo.

På utsidan använde Arthur stenpaneler till fasaden och inkluderade också ett av sina signum: kantiga pergolas på det minimalistiska taket som ser ut att sväva ovanför garaget. Taket är högt och sträcker sig över nedervåningen mot utsidan, helt ostört av fönsterramarna i metall. Det är just detaljer som dessa som ger huset sin speciella personlighet. Hemmets finish följer de senaste trenderna. Golvlister och trappräcken saknas nämligen helt och de stora fönstren som sträcker sig från golv till tak ser ut att vara helt utan ramar. Trätrapporna som leder till övervåningen verkar hållas ihop endast med hjälp av en glasskiva.

Slutligen är golven i alla badrum lagda med importerad europeisk marmor. De övriga golven är tillverkade av brasilianskt tauariträ, så även i köket. Det var inredningsdesignern Carla Barranco som fick stå för möblemanget. Hon inredde hemmet med funktionella och moderna möbler, där mycket kommer från Brentwood. Möblerna är ett passande komplement till arkitekturens naturnära toner av grått och neutraler.

Dekorativa accessoarer användes så lite som möjligt.

Arthur har skapat ett hus som är långt ifrån statiskt. Det är tvärtom ett dynamiskt hem med en unik kombination av glas, trä, ljus och vita inslag. Det är tänkt att interagera med människorna som vistas här och med de olika säsongerna och ge en känsla av värme och lätthet. Men i första hand ska det vara ett välkomnande och inte minst inspirerande hem.