Bakom en lätt grön-ärgad koppardörr, i en diskret betong-fasad längs Pacific Coast High-way i Malibu, döljs ett weekendhus version deluxe. Vid stormigt väder slår vågorna över balkongen, och från sängen kan man njuta av lek-ande delfiner och horisonten från norr till söder. Här har Amerikas okrönta designdrottning Kelly Wearstler skapat sitt strand paradis på bekvämt pendelavstånd från villan i Beverly Hills
Så fort man kommer innanför dörren och uppför trappan är man på stranden med hela horisonten framför sig, långt innan man ens satt fötterna i sanden. Kelly växte upp nära havet och denna miljö ger henne kraft och livsenergi. Hit söker hon sig för att komma ifrån det dagliga livets stress och få umgås med familjen i lugn och ro. Man förlorar lätt tidsbegreppet; för här finns det bara sol, sand och hav.
Malibuhuset på drygt 600 kvadratmeter har sex sovrum – alla utom ett med havsutsikt – och fem magnifika badrum i marmor. Av ursprungsvillan från 1960-talet återstår nu bara grunden, som nya huset vilar stadigt på. Fasaden mot havet är klädd i vädertålig ceder med eleganta koppardetaljer. Inomhus är det dominerande träslaget i väggar, tak och golv vitlaserad valnöt, som utgör en diskret bakgrund till de stora konstverken från världens alla hörn. Matplatsen i köket, samt alla bord och sittmöbler i vardagsrummet, är inte mer än 40 cm höga för att vara mer i jämhöjd med havet nedanför.
– Färger framkallar känslor. De är kraftfulla, sensuella, njutningsbara och dramatiska. Färg är allt, säger Kelly. Det gäller att skapa en hierarki av färgtoner, där en nyans tillåts dominera och sätta karaktären på rummet. Resten underordnas; vare sig det gäller form, mönster eller material. Unika färgkompositioner skapar antingen visuell spänning eller harmoni. Båda kan vara lika storartade. Man kan ha många färger i ett rum, men för att det ska fungera måste proportionerna, värdet och strukturen av färgerna vara de rätta.
– När du väljer färg, följ ditt hjärta och lita på dina känslor. Balansen och finjusteringen av dessa färger kan alltid uppnås senare med hjälp av textilier, konstföremål och mattor.
En inredning i neutrala toner, som i Malibuhuset, behöver inte vara monoton och tråkig. Lösningen är att skapa en intressant kontrast med coola metallobjekt, en skulptur eller målning, fantasifulla mattor och textilier. Allt går i samma toner, men är ändå väldigt olika vad gäller material, struktur, form och mönster. Man måste inreda i harmoni med arkitekturen och omgivningen. I Malibu var sanden och havet inspirationskällan, inga starka färger hörde hemma i denna miljö. Istället valde Kelly dämpade, lugnande färger och opolerade, organiska ytor i samspel med naturen runt omkring.
Färgpaletten och materialen var inspirerade av det man kan hitta på stranden; tång, drivved och snäckor.
– Mode inspirerar mig också på många sätt; en dekorativ knapp som jag hittat i London kan ge temat till dekorationen av ett helt rum. Ett gammalt smycke kan bli en fantastisk inspirationkälla till en accessoar som jag skapar. Jag kan påverkas av ett hängsmycke i art decostil eller ett cigarettetui när jag gör ett skåp eller en möbel. Ett antikt metallspänne kan inspirera mig till att klä ett helt rum med metallpanel, som jag gjorde med köket i Beverly Hills. Allt handlar om att vara uppmärksam och ha en öppen inställning till nya och oväntade möjligheter.
Själv klär hon sig gärna i second hand, ofta med uppseendeväckande och färgglada, men alltid klädsamma plagg. Hon platsade faktiskt på amerikanska Vouge’s tio-i-topp-lista på de mest välklädda år 2007. Kelly har samlat på konst och prylar sedan hon var tonåring. Hon flyttar runt sakerna emellanåt, ett rum kan vara fullt av konst medan ett annat bara har en enda tavla över öppna spisen.
Kelly samlar på tyger, kantband, dekorativa lådor, skulpturer och konst från alla tidsepoker. Tyger är en stor inspirationskälla; både vad gäller färger, struktur och mönster. Hennes favoritperiod är från mitten på 1920-talet, då modern design började göra sig gällande, fram till 1980-talet. Hon studerar noga formen på föremål för att se till att de olika objekten kompletterar varann. Man bör aldrig ha för många sofistikerade möbler i samma rum, för då ser det bara alldagligt ut. Blanda istället nytt och gammalt, enkelt och stilrent med förgyllt och krusidulligt, menar hon. Då framhävs de olika stilarnas skönhet istället för att försvinna i mängden.
Hon faller bara för saker som rör hennes känslor och leker sedan med olika lösningar för varje miljö, utan att ha några bestämda regler, varken vad det gäller stil eller slutresultat. När Kelly väljer marmor till sina byggnadsprojekt besöker hon olika stenhuggerier och låter sig inspireras av färg och form innan hon bestämmer sig för vad det ska bli till nästa kök, badrum eller golv.
– Jag har med mig kameran, ett måttband och en skissbok vart jag än går eller reser. Jag är konstant på jakt efter nästa coola pryl, mönster, eller detalj för inspiration till nya projekt. På kontoret har jag lådor fulla av visuella intryck indelade i olika kategorier, som jag använder i min design, om inte nu genast, så säkert någon gång i framtiden.
Kelly har inrett hem till Gwen Stefani och Gavin Rossdale, samt hela loftbyggnader för hollywoodeliten.
Hon har också gjort interiörerna på lyxiga resorthotell, som Viceroy i Santa Monica och Anguilla, samt Tides i Miami Beach tillsammans med maken Brad Korzen, med start år 1999. Hon har en egen hemdesign-boutique på lyxvaruhuset Bergdorf Goodman i New York. Även penthouse-restaurangen BG med utsikt över Central Park är Kellys verk. Hon har egna kollektioner av handgjorda mattor för The Rug Company och textilier för Sferra, samt guldkantat porslin för Pickard. Hon har dessutom redan hunnit skriva designtriologin Modern Glamour, Domicilium Decoraus och nu senast Hue.
Denna bildsköna, före detta “Playboy Playmate of the Month”, (septembernumret 1994) från Myrtle Beach i South Carolina föddes 1967. Henens mamman var också inredare och även antikhandlare. Pappan var arkitekt och ingenjör, så Kelly växte upp omgiven av design och god smak. Sen blev det Massachusetts College of Art and Design i Boston där hon studerade grafisk design och inredning. Efter en period i New York kom hon så småningom till Hollywood för att pröva lyckan inom film.
Väldigt snart insåg hon dock att det inte var något för henne och startade istället sitt blivande designimperium Kelly Wearstler Interior Design, (KWID) redan 1995. Hon har nu två söner Elliott 8, och Oliver 7, tillsammans med maken och hotellägaren Brad Korzen.
Kelly går upp halv sex varje morgon för att hinna träna innan hon tar pojkarna till skolan. Familjen är sen samlad för den dagliga middagen halv sju på kvällen. Barnen och familjetraditioner är viktigare än något annat för Kelly, som gärna ordnar stora, välplanerade middagar under högtiderna.
Hon beskriver sin stil som “ The elegance of the unexpected”, eller konsten att kunna blanda oväntade objekt, material, färger och strukturer med lyckat resultat.
– Alla borde lita på sin förmåga och våga ta risker. Bara då utvecklas man som person. Oavsett om man når framgång eller misslyckas. Det behöver inte kosta en förmögenhet att dekorera, jag går fortfarande till second-handbutiker och hittar konst jag verkligen gillar för en billig peng.