Officina Panerai öppnade butik på Rue
Faubourg Saint Honoré i Paris.

Av Britta Rossander

Det är spanska formgivaren och designern Patricia Urquiola som fått uppdraget att rita Panerais nya inredning för sina butiker, ett uppdrag hon är mycket stolt över.

Panerai grundades 1860 i Florens som urmakeri och urmakarverkstad, under lång tid var varumärket leverantör till italienska marinen, det var framförallt attackdykarna som bar deras klockor. Deras idag älskade ikoniska klockmodeller Luminor och Radiomir omfattades då av militär sekretess men 1997 ändrades det och en lansering på den internationella marknaden blev möjlig.

Pam503_Press_3-4_C copia

Patricia Urquiola bor och arbetar i Milano där även Panerai har sitt högkvarter. År 2001 startade hon eget inom områdena design, arkitektur och egna installationer. Bland hennes kunder hittar vi bland annat lyxhotellen Mandarin Oriental Hotel i Barcelona, Das Stue Hotel i Berlin och Four Seasons Hotel i Milano.

Adressen till den nyinredda butiken är nummer 5 på den kända gatan Faubourg de Saint Honoré och ytan är 100 kvadratmeter vilket gör den till Panerais största. Den är att jämföra med butiken i Portofino som är som en garderob i storlek.

Patricia Urquiola har omtolkat de estetiska koder och tekniker förknippade med Officine Panerai sedan starten. Inredningen andas tidlös formgivning med material som marmor, brons och trä som ger en påminnelse om varumärkets florentinska ursprung.

– Patricia Urquiolas design förmedlar en perfekt filosofi av företaget, hennes förmåga att kombinera det moderna med tradition, det förflutna med framtiden, design med teknisk expertis är precis vad Panerai står för, säger Angelo Bonati VD för Panerai.

– Att ge Patricia uppdraget att skapa vårt nya koncept för butikerna har varit en stimulerande utmaning för oss båda. Jag använder ordet utmaning eftersom flera variablar måste samverka som till exepel ett ”deluxe” varumärke och ett militärt arv som ska kommunicera på ett subtilt och exklusivt sätt. Våra estetiska koder bestående av återhållsamhet och en eklektisk spansk designer begåvad och kreativitet obunden med massor av kärlek till färg och form och förmåga att överraska gör detta till en utmaning.

Det nya butikskonceptet kommer också att bli verklighet i ytterligare fyra städer som har strategisk betydelse för varumärket: Florens, Hongkong, Miami och New York.

kommentarer

Liknande inlägg