Modeklockor för miljoner

Modeklockor för miljoner

Att göra klockor som en parallellgren till den ursprungliga klädkollektionen är för Calvin Klein ett väl beprövat framgångsrecept.

Text Britta Rossander

Calvin Klein har nyligen beslutat sig för att heta bara Calvin Klein och inte ck som varit deras namn under lång tid när det gäller de diversifierade kollektionerna. Skönt tycker de som arbetar med varumärket och skönt tycker vi som ska beskriva det.

Vid senaste Baselmässa hade jag tillfälle att tala med nya VD’n för Calvin Klein Watches and Jewellry, Laura Burdese. Hon var tidigare varumärkeschef i Italien – ett uppdrag som hon behåller parallellt med VD-skapet vilket hon tycker är två uppdrag som är lätta att kombinera.

Modell Inclined som går att få i rosé- eller gulguldston.
Modell Inclined som går att få i rosé- eller gulguldston.

På senaste Baselmässa var modellen Dress deras största ”nygamla” nyhet. Klockan var när den första gången presenterades 1997 en av de den första som kom direkt efter uppstarten av Calvin Klein Watches i samarbete med Swatch Group och nu återlanseras den i uppgraderad design för att passa dagens mode. Och den nya varianten hoppas Laura självklart ska bli lika stor succé som den första.

Modell Stately en unisexmodell som också finna i stål.
Modell Stately en unisexmodell som också finna i stål.

Kul att veta kan vara att de nya klock- och smyckekollektionerna presenteras i en kampanj där bilderna är tagna av svenske framgångsrika fotografen Mikael Jansson. Den kreativa sidan är som alltid signerad Fabien Baron från Baron & Baron. Fabien har allt sedan Calvin Klein startade som varumärke varit den starkast drivande kraften rörande hur varumärket skulle positionera sig och vad det skulle innehålla. Under femton års tid var han dessutom gift med Malin Eriksson, en mycket begåvad AD från Sverige, som också hade stor del i utformningen av Calvin Kleins ofta nyskapande och trendsättande annonskampanjer.

Klocka modell Surround med så kallat MIlaneseband i stål. Finns även med läderband.
Klocka modell Surround med så kallat MIlaneseband i stål. Finns även med läderband.

Det är med en tjugoårig karriär, studier i internationell ekonomi och en magisterexamen i marknadsföring och kommunikation, chefsposter inom kosmetikabranschen på både Beiersdorf (Ninvea mm) och L’Oréal som gör att Laura är perfekt som VD för Swatch Groups enda riktigt moderelaterade klockmärke.

Det var redan 1999 som Laura gick rakt in i klockornas värld genom att bli marknadschef för Swatch i Italien, två år senare gick hon över till Calvin Klein watches för att 2006 bli chef för den italienska delen av hela Swatch Group.

Sportiga Laura Burdese är den perfekt representativa VD’n för Calvin Klein klockor och smycken.
Sportiga Laura Burdese är den perfekt representativa VD’n för Calvin Klein klockor och smycken.

– När det gäller Calvin Klein måste vi förstå vad vi är. Vi är ett designmärke med klockor från 900 kr – 4 000 kr och starkast är vi i segmentet 2 000 kr – 2 600 kr. Calvin Kleins klockor ska inte konkurrera inom området finurmakeri utan vara det bästa valet för de som vill ha en snygg klocka och snygga smycken som andas både klass och mode, säger Laura.

Laura som bor både i Milano och i Biel/Bienne (Schweiz), är gift, har två barn och hyser en passion för resor och sportiga sysselsättningar som pilates, skidåkning, segling och simning i vilket hon även tävlat.

kommentarer

Liknande inlägg