Hublot med vind i seglen

Carlo Crocco började 1977 att experimentera med naturgummi för att få fram ett material som skulle kunna användas som armband på klockor han ville tillverka. Det tog tre år att få fram armbandet som skulle bli en stor del av identiteten för Hublotklockorna.

1980 presenteras Hublotklockorna på Baselmässan och var en smärre revolution jämfört med de traditionella klockmärkenas design. Med stål, guld och gummi i skön design blev det en klocka snygg att titta på och bekväm att bära. Signifikant för designen var och är skruvarna på boettringen och i bandfästet. Det skulle dröja över tio år innan resten av klockindustrin satsade på gummiband men då gjorde man det rejält.

Hublot Big Bang i två olika utföranden.

Hublot blev uppskattat som varumärke för sin avant-gardistiska design. Till Sverige kom de 1986 och vår kung, en förläggare, en före detta manlig fotomodell och jag själv var några av dem som genast föll för klockorna. 

Det var tufft för ett familjeföretag med en enda konceptprodukt att hänga med i den allt snabbare och tuffare klockbranschen. Hublot gick in i ”viloläge”, Mr Crocco blev äldre och för den oslipade diamant han skapat ville han ha en värdig utvecklare. 

Världens största segelfartyg när det byggdes var den ståtliga båten längst ut på piren. idag seglar hon som ryskt skolskepp.

Samtidigt – 2003 – fattade Jean-Claude Biver, född i Luxemburg med förflutet på Audemars Piguet och Omega och som väckt Blacpain ur sin törnrosasömn, beslut om att trappa ner. Men då kom Mr Crocco med förslaget: han skulle ta hand om Hublot. 

- Det gick inte att tacka nej till, berättar Biver som såg potentialen i varumärket och begrep att hålla fast vid designspråket på ett påfallande innovativt sätt. 

Vänster: Big Bang i Ladies version. - Höger: Kolsvart Big Bang med skelleterat verk.

På Baselmässan 2005 presenteras Hublot Big Bang, modellen som tog världen med storm. Art of Fusion var ju Croccos gamla devis (guld + gummi) Biver tog det längre. I Big Bang användes guld, ceramic, tantalum, magnesium och titan. Big Bang erövrade designpris efter designpris och man klarade tourbillioner och dykarur med mera. Diametern är 41 – 48 mm och för två år sedan slog man till med ett eget verk. 

Big Bang har fått fans i många läger (titta på Idol-Anders Bagges handled). Den syns och tillverkaren har ett hjärtligt förhållande till sina kunder. Mr Biver är nog en av världens skickligaste marknadsförare. Han svarar själv per mail på kunders frågor och Hublotfansen vårdas nogsamt med specialvisningar. Eftersom produktionen inte är så stor är det vanligt med väntetid för kunden. 

Jean-Claude Biver på plats i Monaco.

Segling är en av de sporter som ligger Mr Biver varmt om hjärtat och de klassiska båtarna speciellt. Vid Monaco Classic Week är Hublot förstås närvarande och Prins Albert bär självklart Hublot Big Bang precis som vår egen prins Carl Philip, klockintresset verkar ha gått i arv.

Be first to comment


*