På trendspaning i bilarnas värld

Bilbranschen är oerhört trendkänslig. Det är inte bara kraft och prestanda som gäller, viktigt är också färg, form och känsla. Designen är otroligt betydande och frågan är; vilken stil vill man profilera sig med? Nyfiket undrar vi vad som lockar mest och vad det är som ligger i luften. Vårt Nya Hem frågade fyra bilmärken om vad som utmärker deras modeller just nu.

Supersport på el
Audi har ett brett modellprogram. Snart börjar det dra ihop sig för deras första hybridmodell och därefter elbilen med det tunga namnet e-tron. Audis Maria Elstner berättar mer.

Audi Eva-Maria Elstner

Vilken av era modeller är mest populär?

– Den modell som säljer mest i antal är Audi A4 – i Avantutförande. En annan modell som det är mycket stor efterfrågan på är Audi A5, både som Coupé och Sportback.

Hur ser er genomsnittskund ut?

– Nu har ju Audi ett väldigt brett utbud av modeller men gemensamt för våra kunder är att de ofta är moderna, medvetna människor som värdesätter upplevelser, design och kvalitet. De har ofta en aktiv fritid och bilen fyller fler funktioner än endast transport från a till b. Finns det någon speciell trend i bilbranschen för 2010-2011?

– Allt fler hybrid- och elbilar/elbilskoncept samtidigt som ”downsizing” av bensin- och dieselmotorer fortsätter – mer hk men samtidigt lägre förbrukning och utsläpp. Högre krav från kunderna på ny, avancerad infotainment teknik i bilarna – oavsett segment. Att kunna streama musik från sin mobiltelefon och surfa i bilen till exempel.

Vad är era nyheter för 2011-2012 och vilken nyhet ser ni mest fram emot?

– 2011 blir åter ett fullspäckat Audi-år. Den största lanseringen blir nya Audi A6 som är en av våra viktigaste modeller. En annan nyhet är helt nya Audi Q3, en crossover i A3-segmentet. Efterfrågan på crossovers och mindre SUV:ar är stor så Q3 tror vi starkt på. Viktig blir också lanseringen av Q5 Hybrid nästa år. 2012 ser vi också fram mot introduktionen av Audi R8 e-tron – en helt eldriven sportbil med närmast overkliga prestandasiffror.

Vilket är det mest valda tillvalet på era bilar och det mest populära utrustningspaketet?

– Många av våra kunder väljer Xenon med LED, som ju verkligen är ett Audisignum, samt Audi music interface och att uppgradera till större och sportigare fälgar. Våra mest populära utrustningspaket är Proline och Sportpaketet.

Färgmässigt, vilken är den vanligaste färgen som säljs och vilken är den mest ovanliga?

– De vanligaste färgerna är vit, svart och silver. Genom Audi exclusive kan vi erbjuda helt unika speciallacker enligt kundens egna önskemål. Nyligen hade vi till exempel en kund som valde Erikaviolett vilket är en väldigt ovanlig färg.

Vilken är din privata favoritmodell och favoritlacken?

– Min personliga favorit just nu är nog nya Audi A7 – det är en helt fantastisk bil. Färgmässigt så gillar jag ofta mörka färger som Havannasvart och Daytonagrå men en ny favorit nu är Glaciärvit metallic – riktigt snygg!

Vad är det mest innovativa som har hänt, eller som kommer att hända hos er som ni är extra stolta över?

– Audi har stått för många innovationer och tekniska försprång under åren, bland de viktigaste kan nämnas Audi Space Frame, quattro och TDI-tekniken med vilken Audi som första biltillverkare någonsin vann det klassiska loppet Le Mans 24 h. Stolta är vi även över de eldrivna modeller som Audi presenterat det senaste året – e-tron, och som kommer i produktion med start 2012.

Beskriv med tre ord vad ert varumärke står för?

– Audis tre kärnvärden är: progressiv, sportig och sofistikerad. De genomsyrar såväl teknik, design som upplevelse.

Miljöfavoriten
Volvos DriveE-versioner är storfavoriten bland miljöbilarna och V50 är företagets storsäljare. Bo Larsen berättar även om den kommande plug-in versionen av modell V60.

Vilken av era modeller är mest populär?

– Volvo V70 D3

Hur ser er genomsnittskund ut?

– En familjefar(gift/sambo), privattjänsteman i chefsställning med hyfsad utbildning, 35-44 år, vilket är något yngre än genomsnittet för nybilsköpare i Sverige.

Finns det någon speciell trend i bilbranschen för 2010-2011?

– Just nu ser vi att fler och fler väljer snåla dieseldriva bilar. Sett för hela modellprogrammet är mer än 80 procent av årets sålda bilar dieseldrivna. Endast 3,3 procent är bensindrivna. Övriga fördelar sig mellan alternativbränslena E85 och fordonsgas.

Vad är era nyheter för 2011-2012 och vilken nyhet ser ni mest fram emot?

– Under 2011 kommer vi att lyfta lite på täcket för vår nya plug in-version av Volvo V60 och i år tar vi de första seriösa stegen mot kommersiell försäljning av elektrifierade bilar. De bilar som vi räknar med ska bli storsäljare är våra miljöklassade DrivE-versioner av V70, S60/V60 och 2010-års mest sålda miljöbil Volvo V50 (99 gr CO2/km).

Vilket är det mest valda tillvalet och det mest populära utrustningspaket?

– De vanligaste utrustningspaketen är Kinetic och Momentum – nästan ingen Volvo V70 eller V50 säljs utan dessa paket. Av eftermonterade tillval är dragkrok det vanligaste – nästa 70 procent av Volvos bilar levereras med dragkrok.

Vilken är den vanligaste färgen som säljs och vilken är mest ovanliga?

– 1/Svart, 2/Silver, 3/Vit – mest ovanliga färgen är Lime Grass Green.

Vilken är din privata favoritmodell och favoritlacken?

– Volvo V60 R-design i Passion Red.

Vad är det mest innovativa som har hänt, eller som kommer att hända hos er som ni är extra stolta över?

– Vårt system att upptäcka fortgängare – Pedestrian Detection med full autobroms – är vi mycket stolta över och det är fortfarande ett unikt system i bilvärlden.

Beskriv med tre ord vad ert varumärke står för?

– Säkerhet – miljö – kvalitet!

En minsting till
Nu utökar Lexus sin familj ytterligare, med en minsting som fått namnet CT 200h. Färgmässigt väljer kunderna gärna den eleganta lacken White Pearl. Bengt Dalström tar oss med till Lexux egna värld.

Vilken av era modeller är mest populär?

– Vår fyrhjulsdriva hybridmodell RX 450h, berättar Bengt Dalström från Lexus.

Hur ser er genomsnittskund ut?

– 1 av 3 Lexusköpare är en privatperson. Kvinnorna har en medelålder på 55 år och männen är något år äldre. Fördelat på olika modeller har IS 250 de yngsta köparna.

Finns det någon speciell trend i bilbranschen för 2010-2011?

– Vi ser en tydlig efterfrågan på energieffektiva modeller. Fullhybridtekniken kommer 2011 stå för drygt 80 % av Lexus försäljning i Sverige.

Vad är era nyheter för 2011-2012 och vilken nyhet ser ni mest fram emot och varför?

– I vår introducerar vi en ny fullhybrid, CT 200h, med rekordlåga CO2-utsläpp och är den första hybridmodellen i den kompakta premiumklassen. Den får ett förmånsvärde på endast 921 kr/månad vid 50 % marginalskatt så den blir en tuff konkurrent för många volymmodeller när det gäller företagskunder.

Vilket är det mest valda tillval på era bilar och vilket är det mest populära utrustningspaket?

– Många kunder väljer vårt hårddiskbaserade navigationssystem som möjliggör lagring av musik och integrerar mobiltelefonen samt lagrad information om hotell mm.

Färgmässigt, vilken är den vanligaste färgen som säljs och vilken är den mest ovanliga?

– White Pearl är just nu den mest efterfrågade färgen men Solar Yellow som finns på CT 200h är den mest ovanliga när vi ser vilka bilar som förbeställts.

Vilken är din privata favoritmodell och vilken är favoritlacken?

– Jag ser verkligen fram emot CT 200h som jag har haft förmånen att köra och gärna då i Silvery Blue.

Vad är det mest innovativa som har hänt, eller som kommer att hända hos er som ni är extra stolta över?

– Vi har marknadens bredaste modellutbud av fullhybrider vilket har en miljömässig och ekonomiskt kundnytta, det gör oss väldigt stolta.

Beskriv med tre ord vad ert varumärke står för?

– Strävan efter perfektion!

Suffletten ned i sommar
Hos BMW är sobra, dekorativa färger och 3-serien Touring storfavoriterna. Med företagets bränslesparande teknik lanseras nu en riktig goding för vårt kombiälskande land, 320d EfficientDynamics Edition Touring. Michael de Geer berättar.

Vilken av era modeller är mest populär?

– Mest sålda modelltypen är BMW 3-serie Touring och den mest sålda modellen är BMW 320d Touring.

Hur ser er genomsnittskund ut?

– Två tredjedelar av vår försäljning sker till företag. Så den kanske mest typiska kunden är en tjänstebilsförare i ett medelstort företag som både värdesätter kvalitete och körupplevelse i en BMW tillsammans med låga driftskostnader. Men vi har också många privatkunder som naturligtvis uppskattar möjligheterna att beställa sin BMW helt enligt personliga preferenser.

Finns det någon speciell trend i bilbranschen för 2010-2011?

– Att köparna i allt större grad väljer de mest bränsleeffektiva modellerna. I alla segment, alltså även exempelvis X5 och 7-serien. Och att andelen bilar som kallas miljöbilar fortsätter att öka. Crossovertrenden tror vi också kommer att fortsätta. Modeller som X1, X3, 5-serie Gran Turismo och MINI Countryman kommer att fortsätta öka i betydelse för oss liksom fyrhjulsdrift som nu kommer även i 5-serien.

Vilka är era nyheter för 2011-2012 och vilken nyhet ser ni mest fram emot och varför?

– I mars lanserar vi 6-serie Cabriolet och 320d EfficientDynamics Edition Touring (114 g CO2). Båda är viktiga imagemässigt för märket. Den senare också när det gäller försäljningsvolym. Ny 1-serie (3- och 5-d) lanseras på hösten liksom 6-serie Coupé. I slutet av året lanseras MINI Coupé.

Vilket är det mest valda tillval på era bilar och vilket är det mest populära utrustningspaket?

– Automatlåda är den enskilt mest valda extrautrustningen (är dock standardutrustning på en del modeller som 7-serien, X5 och X6) och Comfortpaketet som finns för 1-, 3- och 5-serien är mycket populärt.

Färgmässigt, vilken är den vanligaste färgen som säljs och vilken är den mest ovanliga?

– Det här är beror delvis på modellserie, men de vanligaste lackkulörerna är Safirsvart, Spacegrå och Alpinvit. Ovanliga är varianter av beigemetallic.

Vilken är din privata favoritmodell och vilken är favoritlacken?

– Mycket trevlig är 325i vars raka sexcylindriga trelitersmotor har en fantastisk sång och mycket kraft vid alla varvtal. Den drar bara drygt 0,7 l/mil. Jag kör den som tjänstebil i Touringutförande och valde den, lite fegt, i spacegrå lack. Min lackfavorit som finns både till 3- och 5-serien är Tasmaniengrön. Diskret och elegant, men ändå mera personlig än de grå lackerna.

Vad är det mest innovativa som har hänt, eller som kommer att hända hos er som ni är extra stolta över?

– Det är den bränslesparande tekniken, EfficientDynamics, som sedan 2006 har införts i alla våra modellserier och som sänkt utsläppen av koldioxid med nästan 20 % sedan den kom. Naturligtvis kommer vi att fortsätta på den inslagna vägen och fortsätta minska bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.

Beskriv med tre ord vad ert varumärke står för?

– Glädje först och främst. (Ursäkta att det blev fyra ord!)