Ljuvlig råsport i vackert format

Ljuvlig råsport i vackert format

Det här är bilen som påminner om skönheten och odjuret, den är en riktig fröjd för ögat och förför med sina vackra linjer samtidigt som prestandan är fullständigt brutal! Nya Jaguar F-Type R Coupé är en bil som både överraskar och väcker beundran.

Det här är bilen som påminner om skönheten och odjuret, den är en riktig fröjd för ögat och förför med sina vackra linjer samtidigt som prestandan är fullständigt brutal! Nya Jaguar F-Type R Coupé är en bil som både överraskar och väcker beundran.

Av Mia Litström

Nya Jaguar F-Type R Coupé överraskar med sin fantastiska prestanda som ligger på 0-100 km/h på enbart 4,2 sekunder och med en topphastighet på på 300 km/h.
Nya Jaguar F-Type R Coupé överraskar med sin fantastiska prestanda som ligger på 0-100 km/h på enbart 4,2 sekunder och med en topphastighet på på 300 km/h.

Jaguar är bilmärket man ofta förknippar med långa vackra bilar med en klassisk look. Men nu har Jaguar överträffat sig själva. Förra året lanserades F-Type Cabriolet som är otroligt fin, men jag måste säga att nu när den finns som Coupé är modellen fulländad med harmoni i helheten. Fascinationen är total. En bil som har en V8-bensinmotor som levererar 550 hk och det maximala vridmomentet ligger på hela 680 Nm vid 3 500 varv/min. Den oerhörda kraften förmedlas mer än väl både i känsla och i ljud, upplevelsen är som en smäll i bakhuvudet med ett vasst men ändå sjungande ljud som får vem som helst att bli knäsvag. 0-100 km/h går på enbart 4,2 sekunder, ren motorcykelprestanda. Helt galet och dessutom är detta en av Jaguars vackraste bilar.

En propotionerlig vackert ritat bil som väcker stor beundran och som är en fröjd för ögat.
En propotionerlig vackert ritat bil som väcker stor beundran och som är en fröjd för ögat.

”Den oerhörda kraften förmedlas mer än väl både i känsla och i ljud. Upplevelsen är som en smäll i bakhuvudet med ett vasst men ändå sjungande ljud som får vem som helst att bli knäsvag”

Men sedan är det också så att även om en bil är vacker och har en fantastisk motor är det inte allt, det håller en bra bit men detaljerna är viktiga och de gör så otroligt mycket för helheten. En av de finesser jag fastnade för i designen är start/stopp-knappen som har ett pulserande rött ljus innan start, ingen nyhet, det finns på andra Jaguar-modeller men attans vad läckert det är och det passar lite extra bra till en värsting som denna.

Den kompressormatade V8-bensinmotorn på 5.0 liter levererar hela 550 hk och har ett maximalt vridmoment på 680 Nm.
Den kompressormatade V8-bensinmotorn på 5.0 liter levererar hela 550 hk och har ett maximalt vridmoment på 680 Nm.

Det som jag också fascineras av är att både män och kvinnor uppskattar och tilltalas av bilens former. Under testrundan fick den därför många positiva reaktioner från alla, oavsett ålder.

Beundran blev bara starkare när man startade, vilket inte går att göra obemärkt utan här vrålar det till, motorljudet förmedlar direkt en känsla till racebanan och det är precis vad den här bilen är byggd för; brutalitet, kraft och balans.

Panormaglastaket släpper in härlig med ljus i kupén och ger bilens exteriör en vacker touch och bakpå sitter en spoiler som höjs och sänks automatiskt beroende på vilken hastighet bilen körs i.
Panormaglastaket släpper in härlig med ljus i kupén och ger bilens exteriör en vacker touch och bakpå sitter en spoiler som höjs och sänks automatiskt beroende på vilken hastighet bilen körs i.

Väghållningen väcker stor glädje hos mig och att köra fort rakt fram är helt odramatiskt, det roliga är att få känna genom bilen i tighta snabba kurvor där det krävs kraftiga inbromsningar och accelerationer, då blir man alldeles varm inombords. För att toppa upplevelsen finns det en knapp som förstärker det sportiga motorljudet som man gärna är och fingrar på till och från. Likadant vippknappen som har tre val, sport, normal och regn/snö där man kan välja vilken ”karaktär” man önskar av bilen. Vid ett testtillfälle  regnade det stora mängder och då var det skönt att kunna sätta i läget för regn/snö för är man lite för ivrig på gaspedalen blir det väldigt mycket kraft på de breda bakdäcken. Om det är så att man är på bushumör kan man använda sig av sportläget för bilen förändras då helt och hållet. Den får vassare ljud, responsen blir galet alert och antisladd är inte lika närvarande utan ”tillåter” lite mer.

Bil med ljuvlig design, råvass prestanda och där interiören andas lyx kan inte annat än att ha en hög prislapp. F-Type Coupé finns både på V6 och V8-bensinmotor där priset startar på 679 900 kronor för den mindre motorn och för den stora som har R i betäckningen 997 900 kronor. Förbrukningen på den stora ligger på 11,1 l/100 km samt 259 g/km CO2-utsläppet. Svidande högt pris och utsläppssiffror som kan ställa till i samvetet men en sak är helt klart, detta är en drömbil!

kommentarer

Liknande inlägg